|
Indonésie - Chování, zvyky |
Kouzla a čáry na Bali , obětiny i tajemné síly |
Navzdory technologickému pokroku, víra v nadpřirozené síly v Indonésii stále přetrvává. Tato kouzla spojují ministra s farmářem trávícím svůj den na rýžovém poli, a nebo absolventa prestižní univerzity s tím, kdo nedosáhl výše než na základní vzdělání.
"Víra v neviditelné síly se mezi hinduisty na Bali blíží sto procentům. Je jenom přirozené, že děti, které v tomto prostředí vyrůstají, pokračují ve víře svých rodičů. Přinášení obětin je na Bali každodenní rutinou, stejně je tak běžné vyhledávání šamanů se žádostí o pomoc při řešení složité životní situace, ale také například pro kontrolu počasí, " říká Fred Eiseman, americký autor několika knih o nejznámějším indonéském ostrově Bali. "Opakovaně jsem se přesvědčila o tom, že tyto věci skutečně fungují," tvrdí Mayun Rasmiová z balijského úřadu pro cestovní ruch. Obdobná je situace i na Jávě ovlivněné tradičním mysticismem, ale i na dalších ostrovech, kde trvá poptávka po susuku, kovovému talismanu umisťovanému do lidského těla, který má jeho držiteli dodat zvláštní sílu. Armádní důstojník, v minulosti působící na horkých místech Východního Timoru a Acehu, si nechal implantovat dvě zlaté jehlice do pěsti a jednu do nohy, aby ho ochránili před útoky geril bojujícími za nezávislost. Úspěšný obchodník by se nevzdal svého amuletu, o kterém je přesvědčen, že drží jeho podnik na výsluní. Podobné nabízejí někteří šamani přímo v moderních nákupních domech v hlavním městě, výběr je široký, sahá od muších křídel až po sloní sperma. Na šamany se obracejí ti, kteří chtějí získat novou lásku i pomstít se té bývalé. Některé prostitutky věří v sílu zaklínadel, které jim mají přivábit bohaté klienty. Tisíce lidí se každý měsíc vydávají na střední Jávu na pláž Parankusumo, kde se v dávné minulosti měl yogyakartský sultán setkat s mystickou královnou jižních moří. Po setmění u dvou kamenů ohrazených nízkou zídkou se pod dohledem několika dukunů pokoušejí vyprosit štěstí, úspěch nebo v případě osamělých dívek dobrého manžela. |
Mystika na vysokých postech |
Svým vztahem k javánské mystice je znám bývalý indonéský prezident Abdurrahman Wahid, který často navštěvuje starověká pohřební místa. Živě se o magii také zajímal bývalý prezident Suharto. Generál, který své odpůrce dokázal odstraňovat bez slitování, se zasadil o nerušený život Badui. Meditace, které každoročně členové tohoto etnika podstupují v odlehlých místech západní Jávy, kam je jiným lidem zakázán přístup, mají udržovat rovnováhu ve světě a chránit ho před katastrofami. Bývalý prezident jim nechal poslat několik set sloupů, aby si mohli vyznačit území svého kmene. "Suharto se o magii začal zajímat v šedesátých letech během vojenské operace na Irian Jaya, kdy se stal svědkem, jak holandský voják vystřelil na muže, který se pokoušel umístit na vysoký sloup indonéskou vlajku. Kulka ho sice zasáhla, ale nezpůsobila mu žádné zranění," říká jeden z šamanů, kteří v osmdesátých letech bývalému prezidentovi radili a často ho navštěvovali v jeho domě v Jakartě. Zatímco šamani se většinou věnují léčitelským zákrokům, pojem dukun je převážně používán v souvislosti s těmi, kteří praktikují černou magii. Za nimi se vydávají ti, kteří se například rozhodnou zlikvidovat svého konkurenta v práci. |
Indonéský deník Jakarta Post přinesl svědectví muže, jehož otec záhadně onemocněl. Když nepomohly návštěvy u běžného lékaře, obrátila se rodina na šamana. Ten jim sdělil, že se otec stal obětí černé magie kolegy, který se pokouší dostat na jeho místo. Před zraky rodiny pak z krku nemocného vytlačil hřebíky a kousky skla.Černá magie však může být nebezpečná i pro ty, kteří se ji rozhodnou používat. Na ostrově Sumba vesničané rozsekali na kusy muže podezřelého, že prostřednictvím černé magie zabil malou dívku. Jiný vražedný hon na praktiky černé magie se odehrál před několika lety na západní Jávě. K podobné vražedné sérii došlo také na východní Jávě, která je jedním z nejvyhlášenějších center černé magie. V jediném městě Banyuwangi zde bylo během krátké doby zabito více než sto lidí podezřelých z praktik černé magie.Zlaté časy pro indonéské šamany nastaly v roce 1997, kdy zemi postihla vážná ekonomická krize a mnoho lidí u nich hledalo radu, jak tyto těžké časy překonat. Indonéský novinář Silvio Santosa má však své vlastní vysvětlení: "Nikdo si přece nechce přiznat, že si za své problémy může sám." |
Obětiny,banten, lze vidět na Bali všude, před domy a obchody, v autech i v chrámech,. Uctívají se jimi neviditelné hosté pobývající na ostrově, bohové, předkové a démoni, kterým je jejich prostřednictvím poděkováno a zároveň se má zabránit, aby obtěžovali život lidí.
Obětiny jsou vždy jsou z vyráběny přírodních materiálů, mohou být i zakoupeny, ale nikdy neobsahují něco, co by Balijci sami nepoužívali nebo nekonzumovali. Mají být krásné, aby potěšily smysly, pouze obětiny negativním silám bývají méně pozorně vyrobené. Tvorba obětin je jednou z povinností balijských žen,které se jejich přípravě učí již od dětství. Běžné jednoduché denní obětiny přináší každá balijská žena, kousek jídla, které právě připravila, položí do malé nádobky z kokosových listů, zvané segehan. Mnoho Balijců jako výraz díků, nebo k uspokojení demonů, upustí na zem několik kapek své první kávy. K nejběžnějším obětinám patří canang, čtvercový rám z banánových listů s betelem a květy, jejichž barvy odkazují k hinduistické trojici, červená je barvou Brahmy, černá nebo zelená patří Višnuovi, bílá Šívovi.Tvar představuje kosmickou horu, rýžové dezerty zobrazují zvířata, lidi a rostliny. Při přinášení těchto obětin balijské dívky vezmou květ a třikrát jim mávnout směrem k vonné tyčince. Nejspektakulárnější obětiny tvoří banten tegeh, vysoké obětiny, které se někdy připravují přímo v chrámu, protože jsou tak těžké, že je obtížné je přenášet. Mohou být dva až tři metry vysoké a někdy je nese procesí až stovky lidí s malými dívkami kráčejícími vepředu. Každá rodina přináší do chrámu vlastní obětiny, které mohou být po skončení rituálu odneseny domů a zkonzumovány. Stovky různých obětin se různí dle regionu i dle vesnic, základem je rýže, ovoce, dezerty, maso, zelenina a květiny Jednou přinesené obětiny již nemohou být použité znovu, a tak musí být vytvořeny nové. |
Krvavé obětiny pro démony může tvořit jedno kuřete nebo desítky zvířat při velkých ceremoniích, kde bývají obětováni vodních buvoly, kozy, krávy, černa prasata, husy, kuřata nebo psi. Hinduisté věří v řetězec existence sahající od člověka ke zvířeti a zpět. Zabité zvíře získá karmu, která mu umožní znovuzrození ve vyšším stupni. Člověk, který obětuje zvíře, zároveň obětuje i sebe, zvláště svoji vášeň. Zvířata však Balijci nijak zvláště nemilují a každé zvířecí chování je odsouzeno, dokonce i dítě plazící se po zemi. Zvláštní jazyk určený pro popis zvířecích aktivit, pokud je použitý pro lidi, je považovaný za velkou urážku. |
|
|