První dochovanou zprávu
o Siamském království sestavenou Čechem zaslal do českých zemí jezuitský misionář
P. Matthias Cuculinus (Matyáš Kukulín) v roce 1679. Tento misionář, pocházející z moravské
Mohelnice (*1641 nebo 1645), byl v roce 1678 společně s dalšími šesti spolubratry
z české provincie Tovaryšstva Ježíšova vybrán pro misijní činnost ve španělských zámořských
državách v Mexiku a na Filipínách. Cuculinova jezuitská misijní družina však nestihla
odjezd španělské flotily do Mexika, protože jejich loď zdržely nepříznivé větry
u Gibraltaru. První čeští misionáři určení do zámoří tak při svém příjezdu do Cádizu spatřili
již jen na obzoru mizející plachty mexické flotily. Při svém čekání na další flotilu byli
přesunuti do jezuitské koleje v Seville, kde se kromě běžných řádových činností věnovali
také shromažďování zpráv o zámořských misiích, které v opisech či v přepracováních
posílali rovněž do své domovské české provincie.
Cuculinova zpráva, datovaná v Seville dne 7. 11. 1679, je typickou ukázkou takovéto
relace; autor ji sestavil v latině z několika zdrojů, k nimž se dostal při svém pobytu v sevillské
koleji. Po krátké informaci o stavu křesťanství na Kanárských ostrovech Cuculinus
opsal z neznámého zdroje, dobře obeznámeného s poměry v Zadní Indii, čtyři sumární
zprávy o tamějších státních útvarech - o Tonkinu (Relatio continens qvaedam de statu
Christianitatis in Regno Tunqvin), o Kočinčíně (De Cochinchina), o Kambodži (De Camboya) a o Siamu (De Regno Siam). Jeho čtyřstránková relace se dochovala v autografu
v Moravském zemském archivu v Brně. Píše v ní, že království Siam patří k nejpřednějším
orientálním říším jak kvůli hojnosti všech věcí, tak kvůli obchodu, k němuž byli se
svolením panovníka připuštěni cizí obchodníci z Asie i z Evropy. Král sídlí ve městě Siam,
podle něhož je pojmenováno celé království, a disponuje nezměrným bohatstvím zlata,
stříbra a dalších cenností. Rozlehlé město Siam obývají všechny možné národy, svou
čtvrť, v níž žije přes 4000 křesťanů, v něm mají i Portugalci. O křesťany zde pečují dominikáni
a jezuité. Obyvatelé jsou dobrosrdeční, nadaní, uctiví ke svým bonzům a horliví
v úctě ke svým bohům, jejichž chrámy zdobí zlatem a stříbrem. Příliv cizinců tak zesílil,
že se zdá, že jich je více než domorodců. Cizincům vládnou správci z jejich řad, ale nejvyšší
moc patří králi. Největší překážkou a nebezpečím pro křesťanství jsou kromě modloslužebnictví
četní vyznavači islámu, kteří mají velký vliv a zastávají v království důležité
funkce. Chválí panovníka, jenž zahrnuje mimořádnou přízní zejména Portugalce. Na
konci června 1675, když v portugalské čtvrti zničil oheň na 40 domů, poslal své služebnictvo
na pomoc při likvidaci požáru a vzápětí pomohl postiženým křesťanům i finančně.
V Siamu působí dva jezuitští misionáři: Belgičan P. Joannes Baptista Maldonado a Portugalec
P. Emmanuel Suarez. P. Thomas Vallgarneira zemřel 19. 1. 1677. Král je misionářům
příznivě nakloněn, jak se ukázalo při rozmluvě o pravdivosti evangelií.
Zdroj:
Thajské království a Česká republika - předivo bilaterálních vztahů
MIROSLAV NOŽINA, JIŘÍ ŠITLER, JANA FAJFROVÁ |